Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen | Racefietsonderhoud | Zadel

fietsonderhoud: zadel

Reiniging zadel

Het zadel schoonmaken met een vochtige doek. Droog een nat zadel altijd direct met een doek. Vooral niet vanzelf laten opdrogen, want dan barst het leer (zeker in de zon).

Inspectie zadel

  • Af en toe controleren of de stand van het zadel nog goed is en of het nog goed vastzit: zit de bout van de zadelpenbevestiging nog goed vast, en de boutjes onder het zadel? Probeer het zadel en de zadelpen in het frame te draaien en de voorkant van het zadel omhoog of omlaag te bewegen: is dit mogelijk, dan moeten de betreffende boutjes zover worden aangedraaid dat er geen speling meer is.
  • Regelmatig, en zeker na een valpartij controleren op scheuren/barsten.
  • Kraakt het zadel? Waarschijnlijk zit er wat zand tussen zadelpen en zadelbuis of tussen de verbindingen van het zadel: loshalen en schoonmaken is de oplossing.

Smering zadel

Smeer de zadelpen en de bevestiging van het zadel op de zadelpen jaarlijks:
  • let op: bij een carbonframe mag de zadelpen niet worden gesmeerd!
  • markeer eerst de huidige stand van het zadel (met een stukje tape of een stift);
  • dan losmaken en goed schoonmaken;
  • een dun laagje montagepasta (of vet) aanbrengen op het gedeelte van de buis dat in het frame gestoken wordt;
  • opnieuw monteren in de juiste positie.

Afstelling zadel

  • Het zadel moet altijd recht staan ten opzichte van het frame, dus in n lijn met de wielen en het stuur.
  • De juiste afstelling van de zadelhoek is een kwestie van persoonlijke voorkeur: de meeste wielrenners fietsen met de bovenkant van het zadel perfect horizontaal (gebruik eventueel een waterpas bij de afstelling), maar het is ook mogelijk de punt van het zadel iets omhoog of omlaag te zetten.
  • Door het zadel naar voren of achteren te verstellen ten opzichte van de zadelpen kan de afstand tot het stuur worden geregeld. Ook dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur; het vinden van de ideale stand is een kwestie van proberen.
  • Een goede manier om de zadelhoogte te bepalen: zittend op het zadel met de cranks verticaal moet het been net uitgestrekt zijn wanneer de hak op het laagste pedaal rust. Met de bal van de voet op het pedaal blijft het been dus altijd iets gebogen tijdens het fietsen. Zorg in elk geval dat de zadelpen ver genoeg in het frame zit: de markering mag niet meer te zien zijn, in elk geval moet 6,5 cm van de zadelpen in het frame steken. Is de reguliere zadelpen te kort, koop dan een verlengde zadelpen. Maar let op: dat de zadelpen te kort is, kan betekenen dat het frame te klein is!
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | 2005-2014 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |