Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen | Racefietsonderhoud | Stuur(lint)

fietsonderhoud: stuur(lint)







Reiniging stuur

Gebruik voor het reinigen van het stuur een spons en een sopje. Let op: wrijf steeds met de wikkelrichting van het lint mee, anders raakt het beschadigd!

Inspectie stuur

Controleer af en toe of het stuur nog goed vast zit en of het nog in de juiste positie staat: de stuurpen parallel aan het voorwiel, de gewenste stuurhoek.
Kijk ook naar eventuele beschadigingen (scheuren, lakschade, roest e.d.).

Smering stuur

Smeer de stuurpen eenmaal per jaar: losmaken en goed schoonmaken, een dun laagje montagepasta of vet aanbrengen op het gedeelte van de buis dat in het frame gestoken wordt, en opnieuw monteren.

Afstelling stuur

Het afstellen van de stuurhoogte is bij de nu gangbare balhoofdtypen (Ahead) niet meer zo eenvoudig: om het stuur lager te zetten moet de stuurpen worden afgezaagd en er moet een langere stuurpen worden aangebracht om het stuur te verhogen. Andere oplossingen zijn een vork-extender of een hoger/lager stuur.
De stuurpen losmaken gaat bij fietsen met een balhoofd van het Ahead-type als volgt: draai de twee schroeven aan de zijkant los. Draai nu de schroef bovenop de stuurpen er helemaal uit en verwijder de cap. De stuurpen kan nu van de vorkpijp geschoven worden.

stuurlint verwisselen

Het stuurlint vervangen is een jaarlijks klusje:
  • let bij het kopen van het stuurlint op de dikte: heb je grote handen, kies dan voor wat dikker stuurlint en andersom
  • klap het rubber rondom de remgrepen terug (zie foto), verwijder het oude stuurlint en maak het stuur goed schoon met een ontvetter (bijvoorbeeld wasbenzine);
  • bevestig de kabels die onder het stuurlint horen aan het stuur met een stukje plakband of isolatietape;
  • wikkel het stuurlint eerst een keer rond het stuur bij wijze van proef (dus nog met de strip erop) om uit te vinden hoe het past, vooral bij de remgrepen;
  • plak eerst een stukje van 5 à 7 cm stuurlint aan de achterzijde van de remgrepen (wordt vaak al los meegeleverd);
  • begin onderaan met wikkelen en draai van buiten naar binnen (begin met de rol aan de buitenkant), anders zal het lint tijdens het fietsen los wikkelen en zullen de randjes opkrullen. Belangrijk: laat onderaan voldoende lint oversteken om het naar binnen te kunnen drukken met het stuurdopje (+/- 0,5 cm). Werk langzaam naar boven, houd het lint goed strak en scheur telkens maar een klein stukje van de strip (let erop niet tegelijkertijd de plakstrook los te trekken!). Vind je een wat dikker stuur prettig, wikkel het lint dan wat smaller, met meer overlap. Doe het tegenovergestelde voor een wat kleinere stuurdiameter;
  • halverwege: zorg dat de laatste baan onder de remgreep al half op de greep ligt, ga dan diagonaal omhoog en plak de volgende wikkeling weer half op de remgreep. Als het goed is, is nu - samen met het al eerder aangebrachte losse stukje - het stuur compleet bedekt. Het rubber rond de remgreep kan nu weer worden terug geklapt;
  • wikkel door tot aan de verdikking bij de stuurpen, knip het restant over een stuk van 6 cm schuin af en maak het einde stevig vast met een aantal slagen tape;
  • onderaan de randjes van het lint in de buisopening vouwen en afsluiten met een dopje. Gebruik altijd stuurdopjes, zonder deze bescherming werkt het stuur bij een ongelukkige valpartij als een appelboor!
Klik hier voor een filmpje over stuurlint wikkelen.
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | ©2005-2017 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |